promotional banner

Τι ξέρετε για τη Βίλλα Δρακόπουλου;


Το συγκεκριμένο ακίνητο έχει συγκεκριμένη ιστορία.



1. Η δημοτική αρχή φέρνει ένα μνημόνιο συνεργασίας με τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, για την λεγόμενη «ανάπλαση των ακινήτων» επί της οδού Πατησίων 356. Το θέμα εισάγεται χωρίς να υπάρχει ούτε μια εισήγηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες σχετικά με το ιστορικό του χώρου και τις μελλοντικές του χρήσεις. Έτσι, το μνημόνιο εμφανίζεται σαν μια συμφωνία μεταξύ Δήμου και Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, ο οποίος φαίνεται να παραχωρεί στον Δήμο 1000 τμ για να φτιάξει Δημοτικό Θέατρο.

Ωστόσο, το συγκεκριμένο ακίνητο έχει συγκεκριμένη ιστορία.

Τόσο το ακίνητο επί της Πατησίων 356 όσο και το ακίνητο επί της Πατησίων 358, αποτελούν την ιστορική Βίλλα Δρακόπουλου, χώρου σημαντικής αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής σημασίας και χώρου πρασίνου, συνολική έκταση περίπου 8 στρεμμάτων.

Το σύνολο του χώρου από το 1981 είχε χαρακτηριστεί κοινόχρηστο πράσινο.

Το 2003 με πράξη του Δημοτικού συμβουλίου και την επόμενη χρονιά, 2004, με υπουργική απόφαση, τα 3 από τα 8 στρέμματα του χώρου της Βίλλας Δρακόπουλου, το ακίνητο της Πατησίων 356, αποχαρακτηρίζεται από κοινόχρηστο πράσινο και μετατρέπεται σε οικοδομήσιμο.

2. Η «ρύθμιση του 2004» έγινε με συνοπτικές διαδικασίες βάσει του αιτήματος του ΕΕΣ και όχι οίκοθεν, δηλαδή από τον Δήμο, και είναι κατά τη γνώμη μας προβληματική από πολλές απόψεις:

- Κάνει κατάργηση Κοινόχρηστου Χώρου(ΚΧ) χωρίς να εξασφαλίζει άλλο αντίστοιχου μεγέθους στην ίδια Πολεοδομική Ενότητα (ΠΕ), όπως είναι αναγκαίο βάσει της πάγιας Νομολογίας. Η πρόταση ότι θα δοθεί άλλη έκταση στην περιοχή Προμπονά, δεν καλύπτει τις προϋποθέσεις της Νομολογίας ΣτΕ, γιατί η έκταση είναι εκτός σχεδίου και δεν έχει γίνει η έγκριση της Πολεοδομικής Μελέτης Επέκτασης (ΠΜΕ) δηλαδή η ένταξη στο σχέδιο, ώστε να γίνει ταυτοχρόνως με τη ρύθμιση και ο νέος χαρακτηρισμός ΚΧ. Η δε δέσμευση του ΕΕΣ με συμβολαιογραφική πράξη δεν προκύπτει από πουθενά

- δεν έχει την έγκριση του ΣτΕ, διότι εκδόθηκε με Υπουργική απόφαση βάσει μιας ανακατανομής αρμοδιοτήτων που ίσχυσε εντελώς προσωρινά μέχρι να κριθεί από τα ΣτΕ αντισυνταγματική.

- Καθιερώνει μετά τον αποχαρακτηρισμό του οικοπέδου από ΚΧ τους υψηλούς Συντελεστές δόμησης της περιοχής (3.00) ενώ θα έπρεπε να κάνει μείωση ΣΔ βάσει του ΓΠΣ (μέσος 2,6 για την Π.Ε.). Να τονίσουμε ότι το 3.00 είναι στην πραγματικότητα 3,6 λόγω της προσάυξησης 20% με ημιυπαίθριους. Επίσης το «επιτρεπόμενο ύψος κατά ΓΟΚ» που δίνεται είναι απαράδεκτο για ένα κτίριο που θα κτιστεί τόσο κοντά σε διατηρητέο.

- Καταργεί τον δρόμο μεταξύ των δύο ΟΤ (πεζόδρομο), χωρίς να υπολογίζει την κυκλοφοριακή φόρτιση που θα φέρει το νέο κτίριο (βλέπε ακριβώς το παράδειγμα Ερ. Ντυνάν και κυκλοφοριακό πρόβλημα στα δύο φανάρια διέλευσης της Μεσογειών)

3. Ειδικότερα σε ότι αφορά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του 2003, η οποία ενέκρινε την αλλαγή του χαρακτηρισμού του χώρου από κοινόχρηστου πράσινου σε οικοδομήσιμο:

- η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ζητούσε μέγιστη κάλυψη του οικοπέδου μέχρι 50%, ωστόσο η υπουργική απόφαση του 2004, χορηγεί μέγιστη κάλυψη μέχρι 70%.

- η απόφαση του ΔΣ ανέφερε ακόμη: να υπάρχει δέσμευση, ότι το υπό ανέγερση κτήριο θα στεγάσει αποκλειστικά πολιτιστικές χρήσεις «έτσι ώστε σε ενδεχόμενη αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώς να μην υπάρξει και αλλαγή της χρήσης».

Τα τότε συνοδευτικά της υπηρεσίας ανέφεραν θα προκύψει όφελος διότι θα στεγαστούν κοινωφελείς δραστηριότητες του ΕΕΣ. Ωστόσο, δεν κατοχυρώνει το πλαίσιο χρήσεων γης άρα είναι σαφές ότι θα οδηγηθούμε σε εμπορικές χρήσεις ή γραφείων.

Και το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Δήμου και ΕΕΣ, σχετικά με την αξιοποίηση του υπό ανέγερση ακινήτου αναφέρει (σ.7):

«Το κτιριακό συγκρότημα […] θα χρησιμοποιηθεί για να στεγάσει, εκτός του Δημοτικού θεάτρου, Υπηρεσίες του ΕΕΣ και συμπληρωματικά οποιαδήποτε άλλη χρήση επιτρέπεται στην περιοχή από την υφιστάμενη πολεοδομική νομοθεσία».

4. Σε ότι αφορά το μνημόνιο μεταξύ Δήμου Αθηναίων και Ελληνικού ερυθρού σταυρού, φαίνεται ότι ο ΔΑ υπαναχωρεί κατά πολύ και από τα ίδια τα αιτήματα που είχε θέσει με την απόφαση ΔΣ και Διαμερίσματος το 2003.

- το οικόπεδο που του δίνει ο ΕΕΣ στον Προμπονά είναι εκτός σχεδίου και δεν είναι ελεύθερο βάρους εισφορών κλπ (δηλαδή οικοδομήσιμο) γιατί δεν ξέρουμε πως θα γίνει η ΠΜΕ. Επί πλέον σε μεγάλη απόσταση άρα μικρότερης αξίας.

Για την απόδοση σε κοινή χρήση του ακάλυπτου των διατηρητέων (4-5.000τμ περίπου).

-το μνημόνιο αναφέρει (σελ. 4) για το οικόπεδο επί της Πατησίων 358: «θα παραμείνει χώρος αναψυχής και πρασιάς με την επωνυμία ‘Δρακοπούλειο Πάρκο Δήμου Αθηναίων’. Δεν διευκρινίζεται αν ο χώρος αυτός είναι κοινόχρηστος και δεν παραμένει με καθεστώς πρασιάς, άρα ιδιωτικός.

- δεν προσδιορίζονται οι χρήσεις κοινωνικοπρονοιακού και διαπολιτισμικού ενδιαφέροντος (σ.7 του μνημονίου)

- δεν κατοχυρώνονται οι αποκλειστικά πολιτιστικές χρήσεις που έθετε ως όρο ο Δήμος το 2003

5. Με βάση τα παραπάνω:

Η λεγόμενη Βίλλα Δρακόπουλου είναι φυσικό και πολιτιστικό μνημείο, ιστορικός τόπος ως σύνολο και πρέπει να παραμείνει ενιαίο διατηρητέο μνημείο. Αποτελεί σχεδόν το μοναδικό δείγμα εξοχικής κατοικίας και συνοδευτικών κτιρίων υψηλής αρχιτεκτονικής μέσα σε κτήμα, το οποίο σήμερα έχει αποκτήσει χαρακτήρα δάσους. Είναι κατάλοιπο μιας εποχής όπου τα Πατήσια ήταν προάστιο της Αθήνας. Επομένως, η Βίλλα Δρακόπουλου έχει μεγάλη αξία για την ιστορία της πόλης των Αθηνών, την οποία ο Δήμος οφείλει να διαφυλάττει. Επιπλέον, αποτελεί σήμερα ένα σημαντικό πνεύμονα της πυκνοδομημένης συνοικίας, που πρέπει ν’ αποδοθεί συνολικά σε δημόσια χρήση.

Με βάση την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του 2003 και την υπουργική απόφαση του 2004, τα τρία από τα οχτώ στρέμματα αποχαρακτηρίστηκαν και από κοινόχρηστο πράσινο μετετράπησαν σε οικοδομήσιμα.

Έτσι σήμερα, εμφανίζεται ο Ερυθρός Σταυρός να μπορεί να χτίσει ένα τεράστιο κτήριο (με συντελεστή δόμησης 3 σε οικόπεδο 3.000 τ.μ.), σε οικόπεδο που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Βίλλας Δρακοπούλου, δίπλα ακριβώς από τα διατηρητέα κτήρια και το πάρκο που θα απομείνει. Κτήριο, του οποίου οι μελλοντικές χρήσεις εναπόκεινται στην διακριτική ευχέρεια του σημερινού ή μελλοντικού ιδιοκτήτη.

Σε αυτό το κτήριο, ο ΕΕΣ, παραχωρεί στο δήμο για 99 χρόνια, 1.000 τ.μ. για τη δημιουργία δημοτικού θεάτρου. Εκτιμούμε ότι το περίφημο δημοτικό θέατρο αποτελεί το πρόσχημα για την οικοδόμηση ενός σημαντικού τμήματος της Βίλλας Δρακόπουλου και την δημιουργία εμπορικών χρήσεων και γραφείων.

Ζητάμε να αποσυρθεί το μνημόνιο και ο Δήμος να κινηθεί στην κατεύθυνση απόκτησης ολόκληρου του χώρου, ώστε να παραδώσει στην κοινή χρήση το πράσινο και τα διατηρητέα κτήρια που οφείλουν άμεσα να αποκατασταθούν.
(ΠΗΓΗ)

  • Σχέσεις και Σεξ - 3 άρθρα κάθε μέρα. Στις 11 το πρωί στις 5 το απόγευμα και στις 11 το βράδυ.
  • Αρκάς - Κάθε βράδυ στις 11:30
  • Πρόγνωση Καιρού - Κάθε βράδυ στις 11:45
  • Σαν Σήμερα - Κάθε βράδυ στις 00:00
  • Εναλλακτική αθλητική ενημέρωση - Κάθε βράδυ 00:00-02:00