Ένα από τα πρώτα σημάδια αλλαγής της πολιτικής διάθεσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου μετά από τις ευρωεκλογές είναι η αντιστροφή της θέσης του όσον αφορά τα ωράρια εργασίας των οδηγών φορτηγών. Το βασικό ερώτημα είναι αν θα συμπεριληφθούν στους νέους κανόνες οι αυτοαπασχολούμενοι οδηγοί. Πριν από τις εκλογές, οι βουλευτές ψήφισαν υπέρ της συμπερίληψής τους. Μετά όμως από τις ευρωεκλογές που έκαναν το Κοινοβούλιο να γείρει πιο προς τα δεξιά, τα πράγματα έχουν αλλάξει...
Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης κοινοβουλευτικής περιόδου (2004-2009), η πλειοψηφία των ευρωβουλευτών συμφώνησε ότι όλοι οι οδηγοί, μισθωτοί ή ελεύθεροι επαγγελματίες, θα πρέπει να υπόκεινται στους ίδιους κανόνες, που θα τους προστατεύουν από τους κινδύνους που εγκυμονούν οι υπερβολικές ώρες εργασίας.
"Πρόκειται για την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων οδηγών φορτηγών"
Ο Alejandro Cercas, μέλος της Ομάδας της Προοδευτικής Συμμαχίας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που συνέταξε έκθεση πρωτοβουλίας (που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Οκτώβριο του 2008), είχε ζητήσει την πλήρη συμπερίληψη των αυτοαπασχολούμενων οδηγών στην εν λόγω οδηγία: "Πρόκειται για την ασφάλεια των αυτοαπασχολούμενων οδηγών. Αν η οδηγία είναι καλή για την υγεία των οδηγών που απασχολούνται από μια εταιρεία θα πρέπει να είναι επίσης ευνοϊκή για την υγεία των αυτοαπασχολούμενων οδηγών", είπε χαρακτηριστικά ο ισπανός ευρωβουλευτής.
Κατά τη γνώμη του κ. Cercas, τόσο οι μισθωτοί όσο και οι αυτοαπασχολούμενοι οδηγοί κουράζονται εξίσου όταν παρατείνουν τις ώρες οδήγησής τους. "Μιλάμε για πολλές ώρες. Οι αυτοαπασχολούμενοι οδηγοί θα μπορούσαν να παρατείνουν τις ώρες εργασίας τους σε περισσότερες από 65 ώρες την εβδομάδα", δήλωσε. "Είναι επίσης θέμα κοινωνικής ευθύνης. Κάτι τέτοιο θα έθετε σε κίνδυνο όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και άλλους χρήστες του οδικού δικτύου", πρόσθεσε.
"Είναι υπερβολικοί οι φόβοι για την υγεία"
Η Edit Bauer, μέλος της Ομάδας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και των Ευρωπαίων Δημοκρατών και εισηγήτρια έκθεσης του Κοινοβουλίου (που υποστηρίζει τη μη συμπερίληψη των αυτοαπασχολούμενων οδηγών φορτηγών) μετά από τις ευρωεκλογές του περασμένου Ιουνίου, πιστεύει από τη μεριά της ότι οι φόβοι για την υγεία που εκφράζονται είναι υπερβολικοί και ότι οι οδηγοί γνωρίζουν πότε είναι κουρασμένοι και σταματούν την οδήγηση: "Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε τους αυτοαπασχολούμενους οδηγούς ως υποψήφιους αυτόχειρες. Ο φόβος αυτός είναι υπερβολικός", δήλωσε η ευρωβουλευτής από τη Σλοβακία.
Κατά τη γνώμη της κας Bauer θα πρέπει να δοθεί αυτονομία στους αυτοαπασχολούμενους οδηγούς: "Είναι επίσης δύσκολο να ελεγχθούν οι ώρες εργασίας των αυτοαπασχολούμενων οδηγών και αν προβαίναμε σε κάτι τέτοιο, το κόστος θα ήταν αρκετά υψηλό".
Απόρριψη της έκθεσης και σύνταξη νέας
Οι ανησυχίες σχετικά με το κόστος και τη σκοπιμότητα περιττής νομοθεσίας υπερίσχυσαν εν προκειμένου του φόβο της (πλέον) μειοψηφίας των ευρωβουλευτών ότι η εξαίρεση των αυτοαπασχολούμενων οδηγών από την οδηγία θα παροτρύνει αδίστακτες επιχειρήσεις να επιβάλλουν στους οδηγούς τους το καθεστώς των "αυτοαπασχολούμενων", προκειμένου να φέρουν πλήγμα στο σύστημα.
Έτσι, στις 29 Σεπτεμβρίου, τα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων απέρριψαν την έκθεση του κ. Cercas (με διαφορά μιας ψήφου), κάτι που για τον ίδιο αποτελεί ένδειξη "της πολιτικής εξέλιξης του Κοινοβουλίου".
Στη συνέχεια, μια νέα έκθεση θα συνταχθεί, που θα τεθεί υπό ψηφοφορία στην επιτροπή Απασχόλησης και, αν εγκριθεί, στην Ολομέλεια.