promotional banner

Χάνει έδαφος η γαλοπούλα στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι


Γράφει η Φανή Σοβιτσλή

Στο ράφι, αντί της τιμητικής θέσης που είχε στο τραπέζι τα προηγούμενα Χριστούγεννα, θα μείνει φέτος η γαλοπούλα, καθώς η ζήτησή της είναι μειωμένη έως και 10%. Παρότι η τιμή της στην αγορά κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, οι καταναλωτές επιλέγουν τα τελευταία χρόνια αρνί και κατσίκι για το γιορτινό τραπέζι. Δέκα ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα η αγορά παραμένει μουδιασμένη, ενώ σημειώνεται καθίζηση στους τζίρους των περισσοτέρων καταστημάτων.

Παρ’ όλα αυτά οι εκπρόσωποι των παραγωγικών και εμπορικών φορέων της Θεσσαλονίκης δηλώνουν αισιόδοξοι ότι θα σημειωθεί ανάκαμψη στην αγορά, τουλάχιστον τις παραμονές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Στη διάρκεια χθεσινής ευρείας σύσκεψης στη νομαρχία Θεσσαλονίκης, υποστήριξαν ότι φέτος η αγορά κινήθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων χρόνων, ενώ το λιανεμπόριο και το χονδρεμπόριο σημείωσε πτώση 9,6% σε σχέση με πέρυσι.

Όσον αφορά τη γαλοπούλα, την οποία η παράδοση θέλει να έχει τιμητική θέση στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι, φέτος παίρνει τη δεύτερη θέση, καθώς οι καταναλωτές επιλέγουν αμνοερίφια, αρνί και κατσίκι. “Τα τελευταία χρόνια οι τιμές στα πουλερικά και τα βοοειδή παραμένουν ίδιες, ωστόσο οι καταναλωτές φαίνεται ότι στρέφονται στο αρνί και στο κατσίκι και τις ημέρες των Χριστουγέννων”, τόνισε ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Κρεοπωλών Θεσσαλονίκης Σάββας Κεσίδης.

ΑΡΝΙ ΑΝΤΙ ΓΑΛΟΠΟΥΛΑ

Υπογράμμισε ότι πλέον η ζήτηση της γαλοπούλας μειώνεται διαρκώς σε ποσοστό, που τα τελευταία χρόνια αγγίζει το 10%. “Φτάνουμε στο σημείο να πουλάμε τα μισά κατσίκια και αρνιά από το Πάσχα. Αν δηλαδή πουλούσαμε 100 το Πάσχα, τώρα πουλάμε 50”, σημείωσε ο κ. Κεσίδης, για να συμπληρώσει ότι αυτό αφενός είναι καλό για τους παραγωγούς αμνοεριφίων, αφετέρου όμως δεν είναι το καλύτερο για τους καταναλωτές, αφού λόγω της ζήτησης θα αυξηθούν οι τιμές.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές της γαλοπούλας, από 6,5 έως 8,5 ευρώ το κιλό κυμαίνεται η εγχώρια ελευθέρας βοσκής, από 4,5 έως 6,5 ευρώ το κιλό η ελληνική πτηνοτροφείου και περίπου στα 5,5 ευρώ το κιλό φτάνει η γαλοπούλα εισαγωγής πτηνοτροφείου. Όπως έγινε γνωστό στη διάρκεια της σύσκεψης, το 99% των κρεοπωλών της Θεσσαλονίκης δουλεύουν με μικρά βοοειδή ηλικίας έως 24 μηνών.

Σε χαμηλές τιμές κυμαίνονται και τα οπωρολαχανικά στη λαχαναγορά της Θεσσαλονίκης. Όπως ανέφερε ο πρόεδρός της Παναγιώτης Σταματίου, “παρά τις χαμηλές τιμές, αντιμετωπίσαμε πρόβλημα διάθεσης των προϊόντων. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι φέτος πουλήσαμε 10%-15% λιγότερα προϊόντα σε σχέση με πέρυσι”.


Γονάτισε το ιστορικό κέντρο

Οικονομική καθίζηση, τη μεγαλύτερη των τελευταίων χρόνων, έχει υποστεί το ιστορικό κέντρο της πόλης, όπως κατήγγειλε ο πρόεδρος των καταστηματαρχών Χρήστος Νικολόπουλος. “Τα καταστήματα του ιστορικού κέντρου αυτή τη στιγμή έχουν γονατίσει στην κυριολεξία και ένας Θεός ξέρει πώς επιβιώνουν.

Λίγο τα έργα του μετρό, λίγο οι πορείες διαμαρτυρίας και τα επεισόδια που σημειώνονται συχνά-πυκνά, ο κόσμος έχει φοβηθεί και δεν κατεβαίνει πια στο κέντρο”, σημείωσε ο κ. Νικολόπουλος. Υποστήριξε ότι οι τιμές σε σχεδόν όλα τα καταστήματα είναι πολύ χαμηλές και ότι οι καταναλωτές έχουν κάθε λόγο να το προτιμήσουν.

“Έχουμε πολλά σοβαρά προβλήματα, αλλά πιστεύω ότι θα δουλέψουμε τις ημέρες των γιορτών”, ανέφερε ο πρόεδρος.

Τεράστια προβλήματα, όμως, όπως έγινε γνωστό στη διάρκεια της σύσκεψης των παραγωγικών φορέων της αγοράς, αντιμετωπίζουν όλοι οι κλάδοι, από τα σούπερ μάρκετ μέχρι τους αρτοποιούς. Οι τελευταίοι, μάλιστα, όπως υποστήριξε ο εκπρόσωπός τους κ. Παπαδόπουλος, καταγράφουν μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού, που φτάνει το 20% για φέτος. “Δεν έχει μειωθεί η επισκεψιμότητα των πελατών μας αλλά η αγοραστική δύναμη, με αποτέλεσμα να καταγράφεται μείωση του τζίρου”, είπε μεταξύ άλλων ο κ. Παπαδόπουλος.

Λουκέτο στα μεσαία σούπερ μάρκετ

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μικρά και τα μεσαία σούπερ μάρκετ αναφέρθηκε ο εκπρόσωπός τους, Γιώργος Πηλείδης, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι πλέον οι καταναλωτές στρέφονται σε αυτά, καθώς τους απωθούν τα μεγάλα υπερμάρκετ.

“Τα μικρά και μεσαία σούπερ μάρκετ σημείωσαν οριακή αύξηση της αγοραστικής τους κίνησης στο 4%, ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα το αντιμετωπίζουν τα μεσαία σούπερ μάρκετ, επειδή επιβαρύνονται το λειτουργικό κόστος”, είπε ο κ. Πηλείδης. Αυτή η κατηγορία των μάρκετ, ανέφερε ο ίδιος, έχει ανάγκη δανεισμού σε σχέση με τα μικρά, με αποτέλεσμα να μην αντέχουν οικονομικά και να απορροφούνται από τα μεγάλα υπερμάρκετ.

“Όσοι από τους μικρούς οργανώθηκαν σωστά μπορούν και αντιμετωπίζουν τις τιμές των μεγάλων αλυσίδων. Δυστυχώς τα μεσαία μάρκετ αρχίζουν να εκλείπουν από την αγορά”, υπογράμμισε ο εκπρόσωπός τους.

Καμία ανοχή στην κακή ποιότητα

Το αίτημα των φορέων της αγοράς ήταν να δείξουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της νομαρχίας Θεσσαλονίκης επιείκεια στο θέμα των ελέγχων ενόψει των Χριστουγέννων. “Πάγια θέση της νομαρχίας είναι ότι οι έλεγχοι στο φάσμα της αγοράς είναι συνεχιζόμενοι και εντατικοί. Είμαστε διατεθειμένοι να δείξουμε καλή θέληση, αλλά θα είμαστε αμείλικτοι στο ζήτημα της ποιότητας των προϊόντων”, διαμήνυσε ο εντεταλμένος νομαρχιακός σύμβουλος σε θέματα εμπορίου Δημήτρης Ευθυμιάδης.

[ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ]