promotional banner

Τα «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας προκαλούν θύελλα αντιδράσεων


Γράφει ο Παναγιώτης Ευθυμιάδης

-Θύελλα αντιδράσεων έχουν προκαλέσει τα νέα «πράσινα» τέλη κυκλοφορίας της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Η εισήγηση της υπουργού Περιβάλλοντος Τίνας Μπιρμπίλη, που έγινε δεκτή από τον υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου, έχει κάνει ακόμη αυστηρότερα τα τέλη κυκλοφορίας για τα παλιά Ι.Χ. που πλέον πληρώνουν ποσά ανάλογα με την… αγοραία αξία τους.

Τα σαραβαλάκια που κοστίζουν… 700 ευρώ καλούνται να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας 352 ευρώ, δηλαδή το μισό από το κόστος αγοράς τους, γεγονός που έχει οδηγήσει αρκετούς ιδιοκτήτες στα κέντρα ανακύκλωσης των Ι.Χ. Πλέον το κόστος συντήρησης ενός παλιού Ι.Χ., από οικογένειες που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αλλάξουν αυτοκίνητο, είναι δυσβάσταχτο, καθώς καταργήθηκε και η εναλλακτική της απόσυρσης με αποτέλεσμα να είναι εγκλωβισμένες στο υπάρχον καθεστώς.

Η τιμωρία της κυβέρνησης προς τους πολίτες που έχουν παλιά Ι.Χ. είναι ξεκάθαρη καθώς:

1) Ένα Ι.Χ. –που σύμφωνα με τις αγγελίες αυτοκίνητων– κοστίζει 500 ευρώ, είναι 1.400 ευρώ και έχει κυκλοφορήσει το 1994 θα πληρώσει για τέλη κυκλοφορίας 352 ευρώ. Το καινούριο, όμως, Ι.Χ. 1.400 κυβικών, τύπου τζιπ, με κόστος αγοράς πάνω από 20.000 ευρώ, θα πληρώσει για τέλη κυκλοφορίας 184 ευρώ.

2) Επίσης ένα όχημα 2.000 κυβικών, παλιάς τεχνολογίας που έχει πρώτη άδεια το 1995 θα κληθεί σήμερα να πληρώσει τέλη 671 ευρώ και ειδική εισφορά 150 ευρώ, δηλαδή σύνολο 821 ευρώ. Αντίστοιχα ένα πολυτελέστατο τζιπ, 2.000 κυβικών, με κόστος αγοράς 35.000 ευρώ θα πληρώσει συνολικά 578 ευρώ.

Πάντως από τη νέα χρονιά αλλάζουν πάλι τα τέλη κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα. Θα υπολογίζονται με «μαθηματικό τύπο» σύμφωνα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά των Ι.Χ. Τα τέλη κυκλοφορίας για το 2011 θα υπολογιστούν σύμφωνα με τους ρύπους που εκπέμπει ο κάθε κινητήρας, αλλά και με σειρά ακόμη χαρακτηριστικών των οχημάτων. Στον τύπο υπολογισμού των τελών θα περιλαμβάνεται το είδος των ρύπων κάθε κινητήρα, τα κυβικά του αυτοκινήτου και η ιπποδύναμη.

Σήμερα «πράσινα» θεωρούνται τα αυτοκίνητα που έχουν εκπομπές κάτω από 130 γραμμάρια διοξειδίου, ενώ μικρά Ι.Χ. 1.000 κυβικών έχουν εκπομπές κάτω από 110 γραμμάρια διοξειδίου ανά χιλιόμετρο. Ρυπογόνα θεωρούνται τα Ι.Χ. πάνω από 160 γραμ. ανά χιλιόμετρα.

[ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ]