promotional banner

Νέα από το Ευρωκοινοβούλιο (09/10/2009)


Τι μάθαμε από την κρίση

Κέρματα ευρώ σκορπισμένα πάνω σε σημαία της Ευρώπης με το σύμβολο του ευρώ ©EC

Η έκθεση για το ευρώ υπογραμμίζει ότι το ενιαίο νόμισμα μας προστάτευσε από τις διακυμάνσεις των επιτοκίων και των τιμών συναλλάγματος.

Η χρηματοπιστωτική κρίση βύθισε την ευρωζώνη των 16 χωρών στην πρώτη της ύφεση από την καθιέρωση του νομίσματος δέκα χρόνια πριν. Σήμερα, μετά από τεράστιες ενισχύσεις που χορήγησαν οι κυβερνήσεις των χωρών της, η οικονομία της ευρωζώνης φαίνεται να ανακάμπτει, χωρίς όμως να είναι ακόμη βέβαιη η έξοδός της από την κρίση.

Η έκθεση για το ευρώ περιγράφει τις μελλοντικές προκλήσεις και ζητεί ευρύτερο οικονομικό συντονισμό και μεγαλύτερη χρηματοπιστωτική εποπτεία ώστε να συνεχιστεί η βελτίωση της κατάστασης. Επισημαίνει επίσης στις κυβερνήσεις ότι θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα τα οικονομικά τους, καθώς πολλές από αυτές συνήψαν σοβαρά δάνεια την περίοδο που αντιμετώπιζαν αυξημένες δαπάνες.

Προς την αποζημίωση των επιβατών σε περίπτωση πτώχευσης αεροπορικών εταιριών



Από το 2000 περίπου 100 αεροπορικές εταιρίες έχουν κηρύξει πτώχευση στην επικράτεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το γεγονός αυτό συνεπάγεται για τον απλό πολίτη όχι μόνο απώλεια χρημάτων, αλλά και πτήσεων! Φανταστείτε να πρέπει να επιστρέψετε στο σπίτι σας από το εξωτερικό και να μη βρίσκετε πτήση... Γι'αυτό και η επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει μέτρα για την προστασία των επιβατών από τις δυσμενείς συνέπειες της πτώχευσης των αερογραμμών.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει κάνει πολλά για να εγγυηθεί την ασφάλεια των επιβατών, είτε αυτοί ταξιδεύουν για διακοπές είτε για επαγγελματικούς λόγους. Πέρα από την κατάρτιση μιας "μαύρης λίστας" επικίνδυνων αεροπορικών εταιρειών, τη θέσπιση κανόνων αποζημίωσης για τυχόν καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων, τη διευκόλυνση των επιβατών με ειδικές ανάγκες, τη διαφάνεια των τιμών των εισιτηρίων και την ασφάλεια των αερομεταφορών, ένα νέο μέτρο ενδέχεται να προστεθεί στο μέλλον.

Σύμφωνα με τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι επιβάτες οι οποίοι έχουν κάνει κράτηση πτήσεων με αεροπορικές εταιρείες που κηρύσσουν πτώχευση θα πρέπει να λαμβάνουν αποζημίωση.

Ενδεχόμενο δημιουργίας ενός ειδικού ταμείου αποζημίωσης

Κατά τη διάρκεια της Συνόδου Ολομέλειας που πραγματοποιήθηκε χθες (7 Οκτωβρίου) στις Βρυξέλλες, ο Brian Simpson, πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Μεταφορών, ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναθεωρήσει την υφιστάμενη κοινοτική νομοθεσία ή να θεσπίσει νέους κανόνες για τη διασφάλιση της προστασίας των επιβατών αφενός, και να συζητήσει για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός "αποθεματικού ταμείου αποζημιώσεων" που θα χρηματοδοτείται από εισφορές των αεροπορικών εταιριών.

"Υπάρχει ένα σαφές νομικό κενό και θα ήταν προτιμότερο για όλους αν μπορούσαμε να συνεργαστούμε και να το καλύψουμε", δήλωσε ο Brian Simpson. "Έχουμε προτείνει τη δημιουργία ενός αποθεματικού ταμείου αποζημιώσεων, κάτι που δεν πρέπει να θεωρηθεί ως αίτημα· απλά θέλουμε να ξεκινήσει η συζήτηση σχετικά με το ποιοι μηχανισμοί θα μπορούσαν να μας βοηθήσουν να λύσουμε καλύτερα το πρόβλημα".

Αλλαγές στη νομοθεσία των κρατών μελών

Ο Antonio Tajani, επίτροπος αρμόδιος στον τομέα των μεταφορών, φαίνεται να συμφωνεί με τον πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής Μεταφορών: "Οι επιβάτες θα πρέπει όντως να λαμβάνουν αποζημίωση. Προσπαθούμε να βρούμε συγκεκριμένα μέτρα για την εύρεση της καλύτερης δυνατής λύσης. Ένας τρόπος θα ήταν το ταμείο αποζημιώσεων, άλλος οι αλλαγές στο δίκαιο των κρατών μελών που διέπει την πτώχευση. Θα ζητήσουμε επίσης από τα ενδιαφερόμενα μέρη να μας στείλουν τις προτάσεις τους".

Να σημειωθεί ότι, καθώς οι πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συμφωνούν ως προς την ανάγκη για καλύτερη προστασία των επιβατών σε περίπτωση πτώχευσης των αεροπορικών εταιρειών, το σχετικό ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία προς τα τέλη του φθινοπώρου.

Καθαρή ενέργεια για έναν καθαρό κόσμο


Οι τεχνολογίες ηλιακής ενέργειας καθώς και δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα έλαβαν τη μερίδα του λέοντος από την επιπλέον χρηματοδότηση.

Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της ΕΕ, η Ευρώπη πρέπει να δαπανήσει επιπλέον 50 δις ευρώ για την ανάπτυξη τεχνολογιών καθαρής ενέργειας τα ερχόμενα 10 χρόνια, τριπλασιάζοντας έτσι τις σημερινές της επενδύσεις.

Σε σχέδιο για τη διάθεση κονδυλίων English , η Επιτροπή εκτιμά ότι θα χρειαστούν 16 δις ευρώ για την ανάπτυξη της ηλιακής ενέργειας την ερχόμενη δεκαετία, 13 δις ευρώ για τη δέσμευση και την αποθήκευση άνθρακα, 7 δις ευρώ για την πυρηνική και 6 δις ευρώ για την αιολική ενέργεια.

Η τόνωση των επενδύσεων σε τεχνολογίες καθαρής ενέργειας θα επιταχύνει τη μετάβαση σε μια οικονομία που θα στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τον περιορισμό της εξάρτησης της ΕΕ από τις εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Αν και τα 50 δις ευρώ φαίνονται πολλά, ειδικότερα υπό τη σημερινή συγκυρία της οικονομικής ύφεσης, οι ειδικοί συμφωνούν ότι οι υψηλές αυτές επενδύσεις θα αποσβεστούν. Η αγορά καθαρών τεχνολογιών παρουσιάζει σήμερα εκρηκτική άνοδο και, συνεπώς, οι χώρες που θα επενδύσουν πρώτες σ΄ αυτές έχουν μεγάλες προοπτικές για υψηλά κέρδη και δημιουργία εκατομμυρίων θέσεων εργασίας.

"Με έξυπνες επενδύσεις στην έρευνα, σήμερα μπορούμε να αναπτύξουμε νέες πηγές οικονομικής ανάπτυξης, να κάνουμε οικολογικότερη την οικονομία μας και να διασφαλίσουμε την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ όταν θα εξέλθουμε από την κρίση", δήλωσε σχετικά ο Γιάνεζ Ποτότσνικ, Επίτροπος επιστήμης και έρευνας.

Το σχέδιο υπογραμμίζει, πριν από την διάσκεψη του ΟΗΕ που θα πραγματοποιηθεί το Δεκέμβριο στην Κοπεγχάγη, τη δέσμευση που έχει αναλάβει η ΕΕ για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Στόχος της διάσκεψης αυτής θα είναι να αναλάβει η διεθνής κοινότητα μια νέα και περισσότερο φιλόδοξη δέσμευση για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη καθώς η ισχύουσα συνθήκη, το πρωτόκολλο του Κιότο, λήγει στο τέλος του 2012.

Σήμερα η ΕΕ δαπανά περίπου 3 δις ετησίως για έρευνα και για την ανάπτυξη καθαρής ενέργειας. Το σχέδιο προβλέπει τη διάθεση 8 δις ευρώ το χρόνο, δηλαδή επιπλέον 50 δις ευρώ την ερχόμενη δεκαετία. Τα ποσά αυτά θα προέλθουν από διάφορες πηγές, όπως, η βιομηχανία, οι τράπεζες, ιδιώτες επενδυτές και κρατικοί προϋπολογισμοί. Το σχέδιο επίσης προβλέπει την επιλογή περίπου εικοσιτεσσάρων ευρωπαϊκών πόλεων που θα λειτουργήσουν ως πρωτοπόροι στις πράσινες τεχνολογίες.

Τα ορυκτά καύσιμα, όπως, το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και ο άνθρακας καλύπτουν πάνω από το 80% του σημερινού ενεργειακού εφοδιασμού της ΕΕ. Τουλάχιστον το 50% των πηγών ενέργειας που καταναλώνει η ΕΕ προέρχεται από χώρες εκτός Ένωσης.