promotional banner

ArtNews (08/10/2009)


Ποιήματα του Καβάφη

Η αγγλίδα ηθοποιός Σάρλοτ Ράμπλινγκ και ο Πολύδωρος Βογιατζής απόψε στις 8:30, θα απαγγείλουν ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη και θα διαβάσουν κείμενα της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, στα γαλλικά και στα ελληνικά, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών (Σίνα 31).

Συμμετέχουν η Βαρβάρα Γύρα και ο Γιώργος Αρχιμανδρίτης.

Θέατρο: Ψηλά απ' τη γέφυρα

Ενα σπουδαίο έργο του σύγχρονου παγκόσμιου ρεπερτορίου, το αριστούργημα του Άρθουρ Μίλερ «Ψηλά απ΄ τη γέφυρα», θα ανέβει απόψε στο Θέατρο «Βρετάνια» (Πανεπιστημίου 7), σε σκηνοθεσία του Γρηγόρη Βαλτινού, με τον Πέτρο Φυσούν στο ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι.

Ανοίγουν τα θέατρα για τη χειμερινή σεζόν
Θεατρικές πρεμιέρες

Με πρεμιέρες νέων παραγωγών, αλλά και επαναλήψεις περυσινών επιτυχιών, ανοίγουν απόψε οι αυλαίες πέντε αθηναϊκών θεατρικών σκηνών. Ο θεατρικός χειμώνας, μετά το κλείσιμο της εκλογικής περιόδου, αρχίζει με μηνύματα αισιόδοξα...

«Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας»: Ετσι, οι «Διψασμένοι» του Ουαζντί Μουαουάντ και η «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» της Λένας Κιτσοπούλου επαναλαμβάνονται για λίγες παραστάσεις, στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας (Ευμολπιδών 41, Γκάζι). Το έργο του Μουαουάντ αποτελεί ευαίσθητο άγγιγμα στην εφηβική περίοδο και αφορμή επιστροφής σε όσα κάποτε ονειρευτήκαμε. Η μετάφραση είναι της Εφης Γιαννοπούλου, η σκηνοθεσία των Μανώλη Μαυροματάκη και Τζένης Αργυρίου, τα σκηνικά - κοστούμια της Ολγας Λεοντιάδου. Παίζουν οι Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Γιώργος Συμεωνίδης και Γιάννης Τσεμπερλίδης. Στη «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.», μια γυναίκα -που ερμηνεύει η Μαρία Πρωτόπαππα- συνομιλεί με το κοινό, με τον εαυτό της για όλα όσα συμβαίνουν γύρω της, έως και τις 8 Νοεμβρίου. Τα σκηνικά-κοστούμια είναι της Ελλης Παπαγεωργακοπούλου και η μουσική επιμέλεια των Λένα Κιτσοπούλου και Μαρία Πρωτόπαππα.

«Θέατρο Βαφείο - Λάκης Καραλής»: Το «Εσκοριάλ» του Μισέλ Ντε Γκελντερόντ (1898 - 1962) παρουσιάζεται στο θέατρο Βαφείο (Αγίου Ορους 16, Βοτανικός). Με επιρροές από τη λαϊκή φλαμανδική παράδοση των μεταμφιέσεων και τη γαλλική ποίηση και λογοτεχνία, ο συγγραφέας εμπνέεται από τη ζωγραφική των Ενσορ, Ελ Γκρέκο, Βελάσκεθ, και το παλάτι - μοναστήρι Εσκοριάλ στην Ισπανία, όπου έζησε ο Φίλιππος Β'. Με μαεστρία, δημιουργεί εντάσεις, όπου το κωμικό και το τραγικό διαμορφώνουν επικίνδυνες ισορροπίες. Η μετάφραση είναι του Κωστή Σκαλιόρα, η σκηνοθεσία της Ελένης Δεμερτζή σε συνεργασία με τον Τάσο Μπλάτζιο, τα σκηνικά-κοστούμια της Ασης Δημητρουλοπούλου, η μουσική της Σοφίας Καμαγιάννη, η χορογραφία της Γιάννας Φιλιπποπούλου και οι φωτισμοί του Τάσου Σκλαβούνου. Παίζουν οι Ελένη Δεμερτζή, Θάνος Κοντογιώργης, Δανάη Ρούσσου, Νίκος Μαυρουδής.

Η θεατρική ομάδα «Χρυσοθήρες» ανεβάζει στο «Θέατρο 104+1» το έργο του Μάικλ Χόλινγκερ «Ενα άδειο πιάτο στο μπιστρό 'Το μεγάλο βόδι'».
«Θέατρο 104 +1»: Το έργο του Αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Μάικλ Χόλινγκερ, «Ενα άδειο πιάτο στο μπιστρό ''Το μεγάλο βόδι''», ανεβαίνει επίσης απόψε στη σκηνή του θεάτρου (Θεμιστοκλέους 104, Εξάρχεια), από την ομάδα «Οι Χρυσοθήρες», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Φραγκιόγλου. Ο Χόλινγκερ, μέσα από το μικρόκοσμο του μπιστρό, ρίχνει μια διεισδυτική ματιά στην «ανθρώπινη φύση». Κινούμενος μεταξύ ρεαλισμού, θεάτρου του παραλόγου και κωμικής όπερας, ερευνά τον ανεκπλήρωτο πόθο, την ταύτιση μ' ένα πρότυπο και την αιώνια προσπάθεια του ανθρώπου να ελέγξει το περιβάλλον του. Η μετάφραση είναι των Χριστίνα Παπαδάκη και Δημήτρη Φραγκιόγλου, τα σκηνικά-κοστούμια της Κέλλυς Βρεττού, η μουσική του Πλάτωνος Ανδριτσάκη, η κίνηση της Ζωής Χατζηαντωνίου και οι φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου. Παίζουν οι Ευγενία Αποστόλου, Αντώνης Γκρίτσης, Χριστίνα Παπαδάκη, Πέτρος Σταθακόπουλος, Χριστόδουλος Στυλιανού, Χάρης Φλέουρας.

«Αγγέλων Βήμα»: Στη σκηνή του θεάτρου (Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια), πρεμιέρα κάνει το έργο του Λάιλ Κέσλερ, «Τα ορφανά», που με χιούμορ και αυτοσαρκασμό προσφέρει τρεις αξιόλογους ρόλους στους ηθοποιούς Παναγιώτη Μπρατάκο, Στέλιο Καλαϊτζή και Κώστα Ανταλόπουλο, που τους ερμηνεύουν. Η μετάφραση είναι της Μαργαρίτας Δαλαμάγκα - Καλογήρου η σκηνοθεσία και οι φωτισμοί του Κοραή Δαμάτη και τα σκηνικά - κοστούμια του Παύλου Ιωάννου.

«Δημήτρης Χορν»: Τέλος, πρεμιέρα κάνει επίσης απόψε, στο Θέατρο Χορν (Αμερικής 10), η κωμωδία του Ακη Δήμου «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης», σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, προσφέροντας για δεύτερη χρονιά στο θεατρόφιλο κοινό ένα απολαυστικά κωμικό δείπνο. Τα σκηνικά είναι της Mαργαρίτας Χατζηιωάννου, τα κοστούμια της Ντένης Βαχλιώτη, οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα. Παίζουν οι Σοφία Φιλιππίδου, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Μάνος Καρατζογιάννης, Νάντια Κοντογεώργη, Παύλος Ορκόπουλος, Αρετή Πασχάλη.

Αφιέρωμα στους Beatles από την Ορχήστρα των Χρωμάτων

Με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων από την ίδρυση των Beatles, η Ορχήστρα των Χρωμάτων παρουσιάζει το Σάββατο 10 Οκτωβρίου και ώρα 20.30 ένα αφιέρωμα στο θρυλικό συγκρότημα, στην αίθουσα «Αντιγόνη» του Κέντρου Πολιτισμoύ «Ελληνικός Κόσμος».

Την Ορχήστρα των Χρωμάτων διευθύνει ο Μίλτος Λογιάδης. Τραγουδούν: ο Κώστας Βασιλιάγκος, ο Βασίλης Γισδάκης, ο Δώρος Δημοσθένους και ο Σταύρος Παπασταύρου.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:

Α΄ μέρος

1. Sometimes

2. Penny Lane

3. And I Love Her

4. Ob-La-Di, Ob-La-Da

5. The Long and Winding Road

6. Girl

7. Yellow Submarine

8. Αcross the Universe

9. With a Little Help from my Friens

10. All my Loving

11. Yesterday

12. Hello Good-bye

Β΄ μέρος

13. Michelle

14. When I’m Sixty – Four

15. The Fool on the Hill

16. Here Comes the Sun

17. While my Guitar Gently Weeps

18. Let it Be

19. Strawberry Field Forever

20. Don't Let me Down

21. Lady Madonna

22. Eleanor Rigby

23. Get Back

24. Hey Jude

Πληροφορίες - Εισιτήρια: «ΘΕΑΤΡΟΝ» - Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»

Πειραιώς 254 , Ταύρος

Τηλ: 212 254 0314, Fax: 212 254 0123, hellenic-cosmos@ime.gr

Τιμές Εισιτηρίων: 50€, 30€ & 15€.

Ανταμό: Για πρώτη φορά στην Αθήνα


Συναυλία του συνθέτη, στιχουργού και τραγουδιστή Σαλβατόρε Ανταμό πραγματοποιείται, απόψε στις 9:00, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, του υπουργείου Εξωτερικών και του Δήμου Αθηναίων.

Ο Ανταμό -ένα διαχρονικό αστέρι του τραγουδιού, που έχει κάνει πολλές επιτυχίες σε όλες τις γλώσσες, έχει καταρρίψει τα γαλλικά ρεκόρ στην πώληση δίσκων του Midem, που γέμισε και γεμίζει ασφυκτικά σε κάθε του εμφάνιση το «Ολυμπιά» στο Παρίσι- έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ολα τα έσοδα της αποψινής συναυλίας θα διατεθούν για την επίτευξη των στόχων του «Ιδρύματος Δράσης κατά του καρκίνου του μαστού».


Εκθεση κοσμημάτων της Λίνας Φανουράκη στο Μουσείο Μπενάκη
Συνύπαρξη και όχι αναμέτρηση






Η Λίνα Φανουράκη στο εργαστήριό της.
Εγκαινιάστηκε χθες στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας) η έκθεση: «Λίνα Φανουράκη-Κοσμήματα 1989-2009».

Σκοπός της έκθεσης είναι η απόπειρα, τα κοσμήματα, που δημιουργήθηκαν τη συγκεκριμένη δεκαετία, να συνυπάρξουν και να αλληλεπιδράσουν -στα μάτια των επισκεπτών- με τα μόνιμα εκθέματα, και όχι ν' αναμετρηθούν με αυτά.

Σε ειδικές προθήκες

Η επιλογή των κοσμημάτων -που τοποθετήθηκαν σε ειδικές προθήκες και παρουσιάζονται ανάμεσα στα αρχαία και ρωμαϊκά εκθέματα στο ισόγειο του Μουσείου-, έγινε με κριτήριο την αισθητική τους αξία και, κυρίως, το σκεπτικό της συγκεκριμένης έκθεσης.

Η Ξένια Πολίτου, επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη, αναφέρει: «...Η Λίνα Φανουράκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη και δεν επιλέγει να στήσει τις δημιουργίες της δίπλα στα έργα των αργυροχρυσοχόων του παρελθόντος.

Η παρουσία των κοσμημάτων της μέσα στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου ενισχύει σίγουρα τη διαχρονική παρουσία της ελληνικής αργυροχρυσοχοΐας και υπογραμμίζει τη σύγχρονη δυναμική της. Αποφεύγει όμως να το κάνει με τον προφανή τρόπο.

Kόσμημα της καλλιτέχνιδας.
Τα κοσμήματα της Λίνας Φανουράκη δεν γειτνιάζουν με τους μακρινούς συγγενείς τους, τα χρυσά περιδέραια, στεφάνια και διαδήματα της αρχαιότητας, τα βυζαντινά εγκόλπια ή τα συρματερά γιορντάνια και τις επίχρυσες πόρπες της νεότερης εποχής.

Αντίθετα, προτιμούν να φιλοξενηθούν δίπλα στα μαρμάρινα γλυπτά της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας... φωτίζουν με τη λάμψη τους τα μαρμάρινα θραύσματα της αρχαιότητας και διεκδικούν δίπλα σ' αυτά, την πλαστική τους υπόσταση».

Τα κοσμήματα έχουν κατασκευαστεί στο εργαστήριο του οίκου Φανουράκη. Είναι χειροποίητα, οι πρώτες ύλες τους είναι χρυσός, λευκόχρυσος, διαμάντια και μαργαριτάρια, ενώ σε ορισμένα έχουν χρησιμοποιηθεί ασήμι και ειδικά χρώματα.

Η δημιουργός αναφέρει: «Με ρώτησαν, πολλές φορές, γιατί θέλησα να γίνει αυτή η έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, …εγώ ποτέ δεν αναρωτήθηκα... καθώς, κατά τη γνώμη μου, είναι αυτό με τη σοβαρότερη και φιλικότερη αντιμετώπιση του κοσμήματος, και μάλιστα διαχρονικά, από την Αρχαία Ελλάδα έως τη Μαρουλίνα.

Είναι ο χώρος που φιλοξενεί αντικείμενα-έργα που, με υπόγεια διαδρομή, μετουσιωμένα σε ιδέες, είχαν και έχουν ενεργή συμμετοχή στη διαμόρφωση του προσωπικού μου κόσμου.

Αναφέρομαι στις αρχαίες νεανικές προτομές με το γλυκύτατο υπομειδίαμα, στις επιτύμβιες στήλες με χωμάτινα χρώματα, που είτε με ανάγλυφες παραστάσεις είτε με εγχάρακτες επιγραφές διασκεδάζουν το φόβο του θανάτου, στις υδρίες με τους αφύσικα υψηλούς λαιμούς που παραπέμπουν ταυτόχρονα σε κύκνους, αλλά και σε γεωμετρικό παραλογισμό.

Αίσθηση ελευθερίας

Είναι το μουσείο όπου το αίσθημα θαυμασμού δεν εμπεριέχει το αίσθημα του δέους. Αντιθέτως σου προσφέρει μια γλυκιά όσο και απαραίτητη αίσθηση ελευθερίας.

Καθώς δε, δεν είναι ακριβώς αρχαιολογικό ή ιστορικό ή τέχνης κ.λπ., το έχω στο μυαλό μου ως «μουσείο της ζωής μας διά μέσου των αιώνων».

Τα κοσμήματά μου δεν είναι αντιγραφή ούτε καν κατευθείαν επηρεασμένα ή εμπνευσμένα από τα εκθέματα.

Νομίζω όμως ότι διαθέτουν κάποιο υποβόσκον χιούμορ, αίσθηση του μέτρου και ενίοτε την ελευθερία της δραματικής ανατροπής του, απλότητα αλλά όχι φόβο της πολυτέλειας και κυρίως τη διάθεση να συμβάλουν στη «joie de vivre» των αντικειμένων». H έκθεση θα διαρκέσει έως τις 23 Νοεμβρίου.

Εκθέματα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η ολλανδική γραφιστική στην Αθήνα

Η μετακινούμενη έκθεση «Golden Age-Οι καλύτερες στιγμές της ολλανδικής γραφιστικής (1890-1990)» περνά από την Αθήνα, κάνοντας στάση -που θα διαρκέσει ένα μήνα- στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Αφίσα του Paul Schuitema, Centrale Bond 30.000 Transportarbeiters (Κεντρική Ενωση, 30.000 Εργαζόμενοι Μεταφορών) 1930.
Η πρεσβεία του Βασιλείου των Κάτω Χωρών στην Ελλάδα εγκαινιάζει απόψε στις 8:00 την έκθεση, που μέχρι στιγμής έχει περάσει από τις πόλεις Βουκουρέστι, Σόφια, Βουδαπέστη, Κωνσταντινούπολη, Λιουμπλιάνα, Βαρσοβία, Μπρέντα και Μπρνο, ενώ η Αθήνα είναι η τελευταία στάση της ευρωπαϊκής περιοδείας.

H ολλανδική γραφιστική σκηνή ενέπνευσε -και συνεχίζει να εμπνέει- γενιές και γενιές σχεδιαστών, σε ολόκληρη την υφήλιο.

Στην έκθεση παρουσιάζεται για πρώτη φορά το εξαιρετικά ευρύ φάσμα ενός αιώνα γραφιστικής στην Ολλανδία, προβάλλοντας δείγματα γραφής όλων των σημαντικών στιλ της εποχής, όπως της αρ νουβώ, του κινήματος De Stijl, του εξπρεσιονισμού, του κονστρουκτιβισμού και του μεταπολεμικού ρασιοναλισμού. Θα εκτεθούν περισσότερα από 200 διακεκριμένα έργα από την ιστορία της ολλανδικής γραφιστικής, από το 19ο και 20ο αιώνα.

Ο τίτλος «Η χρυσή εποχή της ολλανδικής γραφιστικής», επιχειρεί έναν παραλληλισμό με την άλλη ολλανδική χρυσή εποχή του Ρέμπραντ και του Βερμέερ.

Κοινή και στις δύο εποχές είναι η σπουδαιότητα της προόδου και της ποιότητας, αλλά πάνω απ' όλα η έμφαση που δόθηκε στην ελευθερία και την ανοχή. Εμπνευσμένοι οι καλλιτέχνες, πιθανώς και καθοδηγούμενοι από μια περίοδο προόδου αλλά συγχρόνως και καταστροφής, αναζητούν νέους τρόπους έντυπης επικοινωνίας.

Η έκθεση είναι καρπός της δημιουργικής συνεργασίας των δύο επιμελητών της, Cees W. de Jong και Alston W. Purvis, συγγραφέων του βιβλίου «Ολλανδική γραφιστική. Ένας αιώνας καινοτομία».

Σχεδιάστηκε από το στούντιο COMA και υλοποιήθηκε εν μέρει χάρη στη συνεισφορά του Πολιτιστικού Προγράμματος HGIS, που στοχεύει στην ενίσχυση των διεθνών πολιτιστικών σχέσεων, και συνδιοργανώνεται από το υπουργείο Εξωτερικών και το υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού και Επιστημών της Ολλανδίας.

«Windows»: Εργα του Μιχ. Κατζουράκη

Μία σειρά νέων έργων του Μιχάλη Κατζουράκη, με τον γενικό τίτλο «Windows», εκτίθεται από σήμερα στον εκθεσιακό χώρο του βιβλιοπωλείου του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης (ΜΙΕΤ) στη Θεσσαλονίκη (Τσιμισκή 11).

Ο Μιχάλης Κατζουράκης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια το 1933, ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Η νέα του έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες από παράθυρα ερειπωμένων σπιτιών, με άλλα λόγια ίχνη από το δομημένο αστικό περιβάλλον, τα οποία φέρουν τα αποτυπώματα μιας περασμένης ζωής, φωτογραφίες τυπωμένες ψηφιακά σε χειροποίητο χαρτί, που έχουν επεμβάσεις ζωγραφικές ή κολάζ. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10 Νοεμβρίου.

Έκθεση Γιώργου Φερέτου

Η πρώτη ατομική έκθεση με τίτλο «Ανεμογενή τοπία» του Γιώργου Φερέτου εγκαινιάζεται απόψε στην αίθουσα τέχνης «Εκφραση-Γιάννα Γραμματοπούλου» (Βαλαωρίτου 9Α).

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Νοεμβρίου.

Τοπία στο χωροχρόνο


Η καινούργια δουλειά του φωτογράφου Παγκράτη Παγκρατίδη, «Τοπία στον χωροχρόνο», εγκαινιάζεται αύριο στις 7:30 μ.μ. στην Γκαλερί Σκουφά (Σκουφά 4, Κολωνάκι).

Ο καλλιτέχνης καταπιάνεται με το τοπίο -αστικό και μη. Καταφέρνει να αποδώσει στο χαρτί όχι μόνο την καταγραφή της πραγματικότητας, με την οποία βρέθηκε αντιμέτωπος ο φακός του σε κάποια δεδομένη στιγμή, αλλά και την προσωπική, συναισθηματική ματιά του, τη στιγμή που το θέμα ξετυλίχθηκε μπροστά του.

Σύμμαχός του στη διαδικασία επεξεργασίας είναι ο υπολογιστής, που χρησιμοποιείται απλά σαν ένας σύγχρονος σκοτεινός θάλαμος.

Ιανός: Επιστρέφουν οι «Ζωντανές Συνεντεύξεις»

Ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας.
Το φετινό κύκλο των επιτυχημένων εκδηλώσεων «Ζωντανές Συνεντεύξεις», στον Ιανό (Σταδίου 24), ανοίγει απόψε στις 8.00 ο Λαυρεύντης Μαχαιρίτσας.

Σκοπός των εκδηλώσεων είναι, μέσα από τις συνεντεύξεις να αναδυθεί ο χαρακτήρας των καλλιτεχνών και ο τρόπος μέσα από τον οποίο τα προσωπικά τους βιώματα και τα κοινωνικά τους αισθητήρια εμφανίζονται στο έργο τους. Κάθε βραδιά ανοίγει με το πορτρέτο του εκάστοτε καλλιτέχνη.

Για τον τραγουδοποιό που συνάντησε «Εναν Τούρκο στο Παρίσι», τραγούδησε το «Διδυμότειχο Blues» και μας είπε πως «Το διάλειμμα κρατάει δυο ζωές», θα μιλήσουν ο τραγουδοποιός Διονύσης Τσακνής και ο μουσικός και συνθέτης Αντώνης Μιτζέλος.

Γαλλία: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων στο Κάιρο, αν πρόκειται για κλοπή

Η Γαλλία είναι σύμφωνη με την επιστροφή των πέντε τμημάτων μιας φαραωνικής στήλης που διεκδικεί το Κάιρο, αν επαληθευτεί ότι οι αμφιβολίες για τη νομιμότητα της εξόδου τους από την Αίγυπτο είναι βάσιμες.

Αυτό δήλωσε ο Γάλλος υπουργός Πολιτισμού Φρεντερίκ Μιτεράν.

Ανοικτό στην επιστροφή αρχαιοτήτων στο Κάιρο το Λούβρο

Το μουσείο του Λούβρου είναι ανοιχτό στην επιστροφή των πέντε τμημάτων μιας φαραωνικής στήλης που διεκδικέι το Κάιρο, με σεβασμό στην γαλλική νομοθεσία, ανακοίνωσε η διεύθυνση του μουσείου.

«Η διαδικασία επιστροφής έχει ξεκινήσει» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP) η διεύθυνση του μουσείου του Λούβρου. «Αλλα η απόφαση δεν μπορεί να ληφθεί από το μουσείο καθότι για να μπορέσουν να επιστραφούν τα έργα πρέπει πρώτα να πάρουμε τη γνώμη της Εθνικής Επιστημονικής Επιτροπής των Συλλογών των Μουσείων της Γαλλίας», πρόσθεσε.

Η επιτροπή θα συσκεφθεί στο τέλος της εβδομάδας για να εξετάσει την πρόταση για «αποχαρακτηρισμό» των τμημάτων της φαραωνικής στήλης, που αυτή τη στιγμή εκτίθενται στο μουσείο του Λούβρου, πρόσθεσε ο διευθυντής του μουσείου.

Αν δεχθεί η επιτροπή ότι τα έργα πρέπει να επιστραφούν, πρέπει στη συνέχεια να δώσει την έγκρισή του και το υπουργείο Πολιτισμού.

Νωρίτερα σήμερα η Αίγυπτος αποφάσισε να διακόψει κάθε συνεργασία στον αρχαιολογικό τομέα με το μουσείο του Λούβρου, όσο δεν επιστρέφονται τα τμήματα μιας φαραωνικής στήλης, όπως δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γενικός γραμματέας του ανωτάτου συμβουλίου αιγυπτιακών αρχαιοτήτων Ζάχι Χάουας.

Αίγυπτος: Διακοπή συνεργασίας με το Λούβρο μέχρι την επιστροφή αρχαιοτήτων

Τη διακοπή κάθε συνεργασίας της στον αρχαιολογικό τομέα με το μουσείου του Λούβρου όσο δεν επιστρέφονται τα τμήματα μιας φαραωνικής στήλης αποφάσισε η Αίγυπτος.

Σε σχετικές δηλώσεις στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων προέβη ο γενικός γραμματέας του ανωτάτου συμβουλίου αιγυπτιακών αρχαιοτήτων Ζάχι Χάουας.

«Λάβαμε την απόφαση να διακόψουμε κάθε συνεργασία με το Λούβρο εν αναμονή της επιστροφής» των αρχαιολογικών αυτών στοιχείων, τα οποία εκλάπησαν και προέρχονται από τάφο που βρίσκεται κοντά στο Λούξορ, πρόσθεσε ο Ζάχι Χάουας.

Η διακοπή της συνεργασίας αφορά τα συμπόσια που οργανώνονται σε συνεργασία με το γαλλικό μουσείο, καθώς και τις εργασίες που πραγματοποιούνται από το μουσείο του Λούβρου στον αρχαιολογικό τόπο της Σακάρα, κοντά στο Κάιρο.

Ο Ζάχι Χάουας δήλωσε ότι η απόφαση αυτή, η οποία δεν είχε ανακοινωθεί μέχρι σήμερα, ελήφθη «εδώ και δύο μήνες», αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν συνδέεται με την απόρριψη της υποψηφιότητας του αιγυπτίου υπουργού Πολιτισμού Φαρούκ Χόσνι για την διεύθυνση της Unesco. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι το αίτημα επιστροφής διατυπώθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο.

Ο Ζάχι Χάουας κατηγορεί το μουσείο του Λούβρου για παράνομη απόκτηση των αρχαιολογικών αυτών θησαυρών. «Με το να αγοράζουν κλεμμένες στήλες, ορισμένα μουσεία ενθαρρύνουν την καταστροφή και την κλοπή αιγυπτιακών αρχαιοτήτων» δήλωσε.

«Ο παππούς μου ο Μιρό»


Λιγομίλητο και απόμακρο χαρακτήρισε τον ζωγράφο ο εγγονός του που παρευρέθηκε στα εγκαίνια της έκθεσης

Απόμακρο, κλειστό και λιγομίλητο. Ετσι περιέγραψε τον παππού του, διάσημο ζωγράφο Χουάν Μιρό, ο Χουάν Πουνιέτ Μιρό, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης «Ο Μιρό στη Μαγιόρκα», η οποία φιλοξενείται στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ.


 Ο εγγονός του Μιρό, Χουάν Πουνιέτ Μιρό

Ο εγγονός του Μιρό, Χουάν Πουνιέτ Μιρό

«Η επίσκεψη στο εργαστήρι του παππού μου για πρώτη φορά το 1978, με όλα τα υπέροχα και συγκλονιστικά σχέδια που είδα, άφησε ένα βαθύ ίχνος στην ψυχή μου. Και όταν είσαι παιδί συνδέεσαι περισσότερο με τον Μιρό απ ό,τι ένας ενήλικας. Υπήρξε μια χημεία και μια αίσθηση που δεν θα ξεχάσω ποτέ», είπε ο εγγονός του σπουδαίου καλλιτέχνη και παράλληλα δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την έκθεση του Τελλόγλειου, την οποία χαρακτήρισε ως εξαιρετική.

 Η βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία στα εγκαίνια της έκθεσης «Ο Μιρό στη Μαγιόρκα»

Η βασίλισσα της Ισπανίας Σοφία στα εγκαίνια της έκθεσης «Ο Μιρό στη Μαγιόρκα»

«Η έκθεση αυτή είναι στενά συνδεδεμένη με τη Μαγιόρκα και τη Μεσόγειο και προσφέρει πολλές απόψεις από τα διαφορετικά εκφραστικά μέσα του καλλιτέχνη. Εκτός από το μπρίο, το χρώμα και την τεχνική του, χαρακτήριζε τη δουλειά του και η ειλικρίνεια, κάτι που βγαίνει σε αυτήν την έκθεση», είπε και θυμήθηκε ένα αστείο περιστατικό όταν ο παππούς του πήγε να δει τον Πικάσο κι εκείνος σχολίασε: «Ερχεσαι πάντα με την ίδια γυναίκα».

Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης «Ο Μιρό στη Μαγιόρκα» έγιναν το βράδυ της Τρίτης, παρουσία της βασίλισσας της Ισπανίας Σοφίας, η οποία δεν έκανε καμία δήλωση (δεν προβλεπόταν από το αυστηρό βασιλικό πρωτόκολλο), ωστόσο φάνηκε να γνωρίζει τη δουλειά του Μιρό από τα σχόλια που έκανε πάνω στα έργα του και μάλιστα σε άπταιστα Ελληνικά.

Την εντυπωσίασε ιδιαίτερα το πρώτο έργο του Μιρό, το «Τοπίο ζωγραφισμένο το 1908», αλλά και αρκετές από τις 40 μεγάλες ελαιογραφίες της συλλογής του.

Η έκθεση «Ο Μιρό στη Μαγιόρκα», που θα μείνει στη Θεσσαλονίκη έως τις 5 Φεβρουαρίου, παρουσιάζει 400 τεκμήρια, σχέδια, χαρακτικά, γκουάς, γλυπτά, αλλά και σημειώματα, γράμματα, φωτογραφίες, ημερολόγια και έντυπα, τα περισσότερα από τα οποία προέρχονται από το Ιδρυμα της Μαγιόρκα και από τη συλλογή της οικογένειας Μιρό.

«14 εικόνες σαν μικρά μονόπρακτα»

Η Αννα Παναγιωτοπούλου και ο Γιάννης Ζουγανέλης είναι οι βασικοί πρωταγωνιστές στο «Ζωή σ' ελόγου μας», στη νέα παράσταση των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα, που πρόκειται να κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή στο θέατρο «Πειραιώς 131».


«14 εικόνες σαν μικρά μονόπρακτα»

Σύμφωνα με τους συγγραφείς, πρόκειται για «ένα πάντρεμα πρόζας και επιθεώρησης», «14 εικόνες σαν μικρά μονόπρακτα», «μία παράσταση όπου το ένα νούμερο διαδέχεται το άλλο». Τα κείμενα έχουν γραφτεί έτσι ώστε να σατιρίζονται καταστάσεις, εκπομπές κ.ά, αλλά όχι γνωστές φυσιογνωμίες, δηλαδή οι ηθοποιοί δεν προσπαθούν να μιμηθούν πρόσωπα.

«Τα κείμενα είμαστε εμείς οι ψηφοφόροι και όχι οι υποψήφιοι», είπε το δίδυμο, ενώ η Αννα Παναγιωτοπούλου, μιλώντας για την επιθεώρηση και τα σκαμπανεβάσματά της, σημείωσε πως «το είδος θέλει συνθήκες πολιτικής για να λειτουργήσει».

Ο Γιάννης Ζουγανέλης έχει γράψει επίσης τη μουσική έντεκα τραγουδιών, τα οποία θα κυκλοφορήσουν και σε cd, «εφαρμόζοντας πιστά τις οδηγίες» των Ρέππα - Παπαθανασίου.


«Ψύχωσις 4.48» στο θέατρο «Σημείο»

O Νίκος Διαμαντής σκηνοθετεί το κύκνειο άσμα της Σάρα Κέιν, «Ψύχωσις 4.48» που παρουσιάζεται από τις 16 Οκτωβρίου στο θέατρο «Σημείο».

Τοπία μοναξιάς, βίας, εσωτερικής δύναμης, πνευματικής κατάρρευσης, μα πιο πολύ τοπία αγάπης χαρτογραφεί μέσα στο έργο της η Αγγλίδα συγγραφέας Σάρα Κέιν. Ενα έργο σε αναζήτηση της απόλυτης αγάπης.

Η παράσταση δημιουργεί μια ονειρική βίαιη κατάσταση όπου μονόλογοι και διάλογοι δίνουν την αφορμή να στηθεί ένα σκηνικό παιχνίδι δύο ψυχών. Τα δύο πρόσωπα προσπαθούν απεγνωσμένα να ενωθούν σε ένα μυαλό που θέλει να ζήσει μια ζωή γεμάτη αγάπη και ελπίδα. Πόνος, οδύνη, η απώλεια της ταυτότητας είναι η αλήθεια του έργου που δημιουργεί ένα σκηνικό ποίημα εκφράζοντας την ντροπή του ανθρώπου, τον θρίαμβο της αγάπης.

Παίζουν οι ηθοποιοί Γιώργος Μερτζιάνης και Νάσια Κυριάκου.

Συνάντηση με τον Δαλάι Λάμα

Ο Μάριος Φραγκούλης συναντήθηκε με τον Δαλάι Λάμα (φωτογραφία) κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Σύσκεψης για θέματα ειρήνης και εκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες στο Βανκούβερ.


Συνάντηση με τον Δαλάι Λάμα

Στη σύσκεψη συμμετείχαν, εκτός από τον Δαλάι Λάμα, άλλοι πέντε κάτοχοι βραβείου Νόμπελ καθώς και καταξιωμένες προσωπικότητες από τους χώρους των επιστημών, της πολιτικής και των τεχνών. Ο Μάριος Φραγκούλης παρέστη με την ιδιότητα του Πρεσβευτή Ειρήνης του WCCCI.