promotional banner

Ο αρχαίος κόσμος σε πρώτο πλάνο


Κέντρο του τότε γνωστού κόσμου, η λεκάνη της Μεσογείου υπήρξε κατά την αρχαιότητα τόπος γέννησης και ανάπτυξης μεγάλων πολιτισμών.

Τριακόσια πενήντα έργα από την αρχαία Αίγυπτο, την Ελλάδα, τη Ρώμη και τα βασίλεια της Μέσης Ανατολής, πολλά από τα οποία θα αποτελούσαν πραγματικά κοσμήματα για οποιοδήποτε μουσείο, πρόκειται να παρουσιαστούν στις δύο δημοπρασίες με έργα τέχνης από τον αρχαίο κόσμο, που διοργανώνει ο οίκος Christie's σήμερα στη Νέα Υόρκη. Ενα γοητευτικό ταξίδι στους πρώτους χρόνους λίγο μετά την αυγή του πολιτισμού, που αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον αρχαιολατρών και συλλεκτών.

Σημαντικότερο από τα δημοπρατούμενα έργα τέχνης και με την υψηλότερη τιμή εκτίμησης (400-600 χιλ. δολ.), ένα μαρμάρινο άγαλμα από την Κυρήνεια, φιλοτεχνημένο στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ., που εικονίζει την Περσεφόνη, θεά των νεκρών, να φοράει έναν κοντό χιτώνα γεμάτο πτυχώσεις, ενώ το στρογγυλό, νεανικό της πρόσωπο με τα αμυγδαλωτά μάτια και τα σαρκώδη χείλη πλαισιώνεται από ιδιαίτερα περιποιημένα μαλλιά γεμάτα σφιχτές μπούκλες.

Φιλοτεχνημένη την εικοσαετία ανάμεσα στο 118 μ.Χ. και το 138 μ.Χ., μια μαρμάρινη προτομή του αυτοκράτορα Αδριανού παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς διαφοροποιείται ριζικά από το σύνολο των απεικονίσεων του Αδριανού - οι περισσότερες που φιλοτεχνήθηκαν για ρωμαίο αυτοκράτορα μετά τον Αύγουστο, στις οποίες ο Αδριανός, αν και ανήλθε στην εξουσία στην ηλικία των 41 ετών, παρουσιάζεται με ένα εντελώς αρυτίδωτο, νεανικό πρόσωπο. Αντίθετα, η προτομή της δημοπρασίας εντυπωσιάζει με το ρεαλισμό της, καθώς σ' αυτή ο αυτοκράτορας απεικονίζεται ως ένας ώριμος άνδρας με αρκετές ρυτίδες στο μέτωπο και τα μάτια και ένα σχετικά βαρύ, χαλαρό πρόσωπο (300-500 χιλιάδες δολάρια).

Ιδιαίτερα σημαντικό ανάμεσα στα έργα της δημοπρασίας, ένας ρωμαϊκός μαρμάρινος κορμός της Αφροδίτης από το 2ο αιώνα μ.Χ., αποτελεί αντίγραφο του φημισμένου αγάλματος της Αφροδίτης της Κνίδου (300-500 χιλιάδες δολάρια). Σύμφωνα με αφηγήσεις αρχαίων συγγραφέων, το συγκεκριμένο άγαλμα φιλοτεχνήθηκε για τους πολίτες της νήσου Κω από τον Πραξιτέλη, κορυφαίο γλύπτη της αρχαιότητας.

Ο Πραξιτέλης δημιούργησε δύο εκδοχές του ίδιου έργου, τη μία με την Αφροδίτη γυμνή και την άλλη άλλο με τη θεά ντυμένη. Ο πολίτες της Κω επέλεξαν το άγαλμα της θεάς με ρούχα, απορρίπτοντας τη γυμνή Αφροδίτη, τη οποία τελικά απέκτησαν ο πολίτες της Κνίδου. Θωρούμενο ένα από τα κορυφαία έργα της αρχαιότητας, το συγκεκριμένο έργο αποτελεί ύμνο στη γυναικεία ομορφιά, με τη φήμη του να έχει εξαπλωθεί τόσο πολύ, ώστε να δημιουργηθούν πολυάριθμα αντίγραφά του κατά τη διάρκεια της ελληνιστικής και της ρωμαϊκής περιόδου, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το άγαλμα της δημοπρασίας.

Δημιουργία ενός ιδιαίτερα ταλαντούχου ανώνυμου Αθηναίου γλύπτη, της ύστερης αρχαϊκής περιόδου, του οποίου η καριέρα πρέπει να άρχισε γύρω στα μέσα του 6ου αιώνα προ Χριστού και να διήρκεσε μέχρι τις πρώτες δεκαετίες του 5ου αιώνα, ένας ερυθρόμορφος κύλικας του 490 π.Χ. περίπου, παρουσιάζει μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα διακόσμηση με δύο σκηνές καταδίωξης στο εξωτερικό του: το Βορέα έφιππο να καταδιώκει την Ωρείθυια, κόρη του βασιλιά της Αθήνας Ερεχθέα στη μία πλευρά και το Δία να κυνηγάει τη νύμφη Αίγινα στην άλλη (250-350 χιλιάδες δολάρια).

Τα κοσμήματα

Στη δεύτερη δημοπρασία της σημερινής ημέρας, με κοσμήματα από την αρχαιότητα, θα παρουσιαστούν 150 δαχτυλίδια, περιδέραια, βραχιόλια και σκουλαρίκια, κάποια εξαιρετικής τελειότητας στην κατασκευή τους, με ξεχωριστό ανάμεσά τους ένα πορτρέτο από καμέο του 4ου αιώνα με τη μορφή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου.

Με σκάλισμα σε τρία στρώματα, ο Κωνσταντίνος είναι ο δεύτερος Ρωμαίος αυτοκράτορας, μετά τον Τραϊανό, ο οποίος απεικονίζεται χωρίς γένια (150-250 χιλιάδες δολάρια).